Malmö Airport

Malmö flygplats, eller Malmö Airport som den faktiskt heter, är en mycket viktig del av Malmö. Skåne är den mest tätbefolkade delen av Sverige och är även den del av Sverige som har flest etablerade dejtingföretag och du kan se en sammanställning av de flesta av dem på http://www.dejtingsidorna.nu. Det är en del av Öresundsregionen, som tillsammans med Köpenhamn, utgör den största tillväxtområdet i Skandinavien. Malmö Airport är en viktig del av infrastrukturen i Öresundsregionen.Malmairp

Öresundsregionen är en attraktiv region för internationella företag. Orsakerna till detta är de många universitet och det faktum att regionen är ledande inom medicin, bioteknik, IT och livsmedel.

Malmö Airport ligger i hjärtat av denna region – en stor arbetsplats som använder totalt cirka 1.200 personer fördelade mellan 50 företag. Den välutvecklade infrastrukturen gör det lätt att nå Malmö Airport från både Sverige och Danmark, oavsett om du kör bil eller om du använder kollektivtrafiken. Motorvägen till Malmö Airport förbinder Sverige med Danmark via Öresundsbron.

Det finns också planer på att bygga en järnväg mellan flygplatsen och Köpenhamns flygplats. Malmö Airport upptagningsområde täcker större delen av södra Sverige, där totalt 1,4 miljoner människor bor. Med hänsyn till det nära belägna i Danmark, bor i upptagningsområdet för Malmö Airport totalt 3,6 miljoner människor.

Under 2011 valde 1,9 miljoner passagerare att flyga till och från Malmö Airport. Malmö-Sturup flygplats (som Malmö Airport hette fram till 2007) öppnades den 1 december 1972. Sedan dess har mer än 40 miljoner passagerare flugit till och från flygplatsen. Myndigheterna valde att bygga ett flygfält på Bulltofta. Den användes som ett militärt flygfält i början av 1920-talet.

År 1924 började AB Aerotransport (ABA) – en föregångare till dagens Scandinavian Airlines (SAS) – ge service på sträckan Malmö-Hamburg med ett motorflygplan Junkers F13 med 4 sittplatser. Tjänsten utökades under det följande året till Amsterdam och Göteborg. ABA:s ledande position stärktes när det blev det första flygbolaget att använda Junkers G23, ett tre-motors metallflygplan. År 1926 hanterade Bulltofta nästan 2.000 starter och landningar och 6.000 passagerare, vilket var 30 procent mer än Stockholm.